Żegluga to jeden z najstarszych rodzajów transportu. Statkami morskimi i śródlądowymi przewozi się głównie surowce o dużej objętości i masie, ponieważ koszty transportu dużej ilości towarów na znaczne odległości są niskie. Jednak na morzu czeka wiele niebezpieczeństw – sztormy, zdradliwe rafy i mielizny, dlatego warto pomyśleć o ubezpieczeniu.
Ubezpieczenie kierowane jest do armatorów morskich jednostek pływających, stoczni remontowych i budowlanych, platform wiertniczych na morzu. Rozróżniamy następujące rodzaje ubezpieczeń morskich:
– Ubezpieczenie casco jednostek żeglugi morskiej i portowej,
– Ubezpieczenie casco morskich platform wiertniczych,
– Ubezpieczenie OC armatora z tytułu eksploatacji jednostek pływających oraz platform wiertniczych,
– Ubezpieczenie OC stoczni z tytułu wykonywania remontów jednostek pływających,
– Ubezpieczenie jednostek pływających w budowie,
– Ubezpieczenie NNW członków załóg jednostek pływających,
– Ubezpieczenie rzeczy osobistych członków załóg jednostek pływających.
Ubezpieczenie casco jednostek żeglugi morskiej i portowej
Ubezpieczenie przeznaczone jest dla armatorów jednostek floty handlowej, rybackiej i ratowniczej oraz obsługi portów. Zapewnia ochronę na wypadek szkód polegających na uszkodzeniu lub zniszczeniu jednostek pływających. Szkody te mogą być spowodowane przez: działanie siły wyższej, ogień, kradzież, wojnę, strajk, piractwo, kolizje, wypadki przeładunkowe, wybuch kotłów, urwanie wału, wadę materiału w maszynie lub kadłubie czy błąd załogi statku.
Ubezpieczenie casco morskich platform wiertniczych
Ubezpieczeniem objęte są platformy wiertnicze wraz z wyposażeniem wiertniczym, znajdujące się w trakcie eksploatacji. Ubezpieczenie obejmuje obejmuje:
– stratę całkowitą i szkody częściowe platformy i sprzętu wiertniczego powstałe w czasie eksploatacji, postoju w porcie lub stoczni;
– koszty związane z przywróceniem szybu pod kontrolę po niekontrolowanym wybuchu zaistniałym w szybie, jak również koszty wykonania nowego odwiertu lub przywrócenia do użytku uszkodzonego szybu.
Ubezpieczenie OC armatora z tytułu eksploatacji jednostek pływających oraz platform wiertniczych
Zapewnia armatorowi jednostki pływającej lub firmie eksploatującej statek powietrzny ochronę przed skutkami roszczeń osób trzecich.
Ubezpieczenie OC stoczni z tytułu wykonywania remontów jednostek pływających
Ochroną objęte są szkody wyrządzone w remontowanych jednostkach, a także: szkody w ładunku znajdującym się na remontowanym statku, zniszczenie w maszynach i urządzeniach zamontowanych na remontowanym statku, straty powstałe w następstwie uszkodzenia ciała lub śmierci pracowników zatrudnionych w czasie prac remontowych, zniszczenia wyrządzone w czasie rejsów próbnych remontowanych jednostek
Ubezpieczenie jednostek pływających w budowie
Ubezpieczenie budowy jednostki pływającej ma na celu zapewnienie inwestorowi i wykonawcy ochrony przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń, które mogą zakłócić lub uniemożliwić proces jej powstawania. Jest to jedno z podstawowych ubezpieczeń stoczni budowlanych.
Ubezpieczenie NNW członków załogi jednostek pływających
Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje osoby, które w danym rejsie stanowią załogę jednostek pływających. Przedmiotem ubezpieczenia są następstwa nieszczęśliwych wypadków kierownika oraz członków załogi jednostek pływających, zaistniałych w czasie rejsu lub w czasie pływania.
Ubezpieczenie rzeczy osobistych załóg statków morskich i innych jednostek pływających
Ubezpieczeniem objęte są rzeczy osobiste członków załogi jednostki pływającej, przeznaczone do użytku własnego oraz wykonywania zawodu W ramach tego ubezpieczenia Ubezpieczyciel odpowiada za zniszczenie i uszkodzenie rzeczy osobistych członków załóg jednostek pływających, które wydarzyły się podczas:
– pełnienia służby na jednostce, zarówno na morzu, jak i podczas pobytu jednostki w porcie;
– repatriacji;
– pobytu za granicą po wyokrętowaniu za zgodą kapitana statku;
– drogi do pracy i z pracy.
Wady i zalety transportu morskiego
Do głównych zalet transportu morskiego możemy zaliczyć: daleki zasięg, bardzo duża ładowność, transportowany może być każdy rodzaj towaru, małe zagrożenie oraz to, że jest tani. Rozróżniamy następujące wady tego transportu mianowicie: powolny, podczas katastrof tankowców dochodzi do zanieczyszczenia wód, obsługuje tylko obszary nadmorskie, jest uzależniony od pogody, konieczność przeładunków, ryzyko zniszczenia ładunków podatnych na wilgoć, konieczność budowy kosztownych portów.